Updates Samsung weer voor rechter

Hoe lang moet de maker van een smartphone het apparaat blijven voorzien van beveiligingsupdates? Die vraag staat centraal in een rechtszaak tussen de Consumentenbond en Samsung, die maandag van start gaat.
 

De Consumentenbond wil dat een klant er na de aankoop van een Android-smartphone nog twee jaar lang vanuit kan gaan dat het toestel updates ontvangt. Om dat af te dwingen, besloot de organisatie om Samsung, de marktleider op het gebied van Android-telefoons, te dagvaarden. Het Zuid-Koreaanse bedrijf belooft zijn toestellen twee jaar lang te ondersteunen, maar rekent vanaf het moment dat het toestel op de markt komt, in plaats van het moment dat de consument de smartphone koopt.

In de praktijk betekent dit beleid dat klanten minder dan twee jaar updates voor hun smartphone ontvangen, redeneert de Consumentenbond. "We gaan ervan uit dat de levensduur van een smartphone twee jaar is", zegt Gerard Spierenburg van de belangenorganisatie. "Stel dat je vandaag een Samsung-telefoon koopt die twee jaar geleden op de markt is gekomen. Dit toestel wordt als nieuw verkocht, maar ontvangt niet langer updates. Wij vinden dat de consument er ook in dit geval nog twee jaar van uit moet kunnen gaan dat dat het toestel ondersteund wordt."

Samsung vindt deze eis praktisch gezien niet haalbaar. De belofte om updates tot twee jaar na de lanceringsdatum aan te bieden, is volgens Gert Jan ter Haar van Samsung vooral een pragmatische keuze. "Ons beleid is dat we telefoons blijven updaten zolang we dat kunnen doen", zegt hij. "Na die twee jaar kunnen we onze klanten echter niet beloven dat het toestel daadwerkelijk updates ontvangt."

HL | 26/03/2018 13:14