Omroepen in actie tegen Telegraaf

De Nederlandse omroepen overleggen vandaag over welke stappen zij kunnen ondernemen tegen het Telegraaf-concern. Het dagblad verscheen dit weekeinde met een gratis tv-gids. RTL, van onder meer de zenders RTL4 en RTL 5, is verbolgen dat De Telegraaf zonder overleg en betaling programmagegevens publiceert. ‘We beraden ons op stappen, mogelijk juridische actie’, aldus een woordvoerder. Ook SBS, bekend van SBS 6, Net5, Veronica en de populaire tv-gids Veronica Magazine, is net als RTL ‘compleet verrast’. ‘Ons is niet gevraagd om toestemming en we bekijken de juridische mogelijkheden.’ De Publieke Omroep overlegt ook over eventuele actie. De vrees bestaat dat de oplagen van de eigen omroepgidsen, zoals Tros Kompas en de Avrobode, door de Telegraaf-gids zullen dalen.

Volgens de NPO is de tv-kijker uiteindelijk de dupe van de Telegraaf-gids. ‘De inkomsten van de programmagidsen worden gebruikt om programma’s mee te maken, ze komen ten goede aan het publiek. Dit terwijl de inkomsten van de tv-gids van de Telegraaf linea recta naar de aandeelhouders gaan’, aldus de NPO.  De Telegraaf vindt de uitgave gerechtvaardigd na een uitspraak door het Europees Hof van Justitie. In een Britse zaak is onlangs bepaald dat voor onder meer wedstrijdschema’s geen geld betaald hoeft te worden. Maar de zenders stellen dat de programmagegevens volgens Nederlands recht wettelijk beschermd zijn en dat de krant ze dus niet zomaar mag gebruiken.

Hella | 04/06/2012 09:53