Facebook splitst privé en zakelijk

 

Facebook voert in zes landen een test uit met het opsplitsen van de nieuwsfeed. In één berichtenstroom worden alleen nog updates van vrienden en familie getoond, terwijl posts van bedrijven in een aparte feed terechtkomen. Dat bevestigt Adam Mosseri, hoofd van het nieuwsfeed-team bij Facebook, dinsdag in een blogpost.

Mosseri schrijft dat Facebook wil zien hoe gebruikers reageren op de test, maar dat er vooralsnog geen plannen zijn om het experiment naar meer landen te brengen. Momenteel zien alleen gebruikers in Slowakije, Servië, Sri Lanka, Cambodja, Bolivia en Guatemala de test. Als het experiment breder wordt uitgerold, zou dat grote gevolgen kunnen hebben voor bedrijven. Zij zouden enkel nog in de 'persoonlijke' nieuwsfeed kunnen komen door te betalen voor advertenties. Nu kunnen bedrijven ook nog gratis consumenten bereiken door ervoor te zorgen dat zij hun pagina 'liken'.

 

De test leidde direct tot zorgen bij online nieuwsmedia, die vaak voor een groot deel van hun bezoek afhankelijk zijn van Facebook-posts.

HL | 24/10/2017 10:11