ACM start onderzoek naar kabelaars

 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar de markt van triple en quad play, ook bekend als alles -in-1 waarbij internet, televisie, telefonie al dan niet met  mobiele telefonie gekoppeld wordt in een abonnement.ACM – die zowel mededingingstoezichthouder als telecomtoezichthouder is, ziet risico’s voor de markt nu er praktisch twee grote quad-spelers zijn: KPN en (sinds eind vorig jaar) VodafoneZiggo. Op de mobiele telefoniemarkt zijn Tele2 en T-Mobile relatief groot, maar op de markt van internet en televisie zijn dat relatief kleine spelers.

Volgens een voorlopige conclusie van de ACM lijkt het ‘risico dat verticale verwevenheid met content de concurrentie op de retailmarkt tussen ISPs verstoort, tot op heden beperkt.'

De toezichthouder stelt dat het grootste deel van de content thans voor alle partijen beschikbaar is. Tot nu toe concentreert zich dat op HBO (bij VodafoneZiggo), het breed beschikbare aanbod via Ziggo Sport bij VodafoneZiggo (elders alleen tegen extra betaling via Ziggo Sport Totaal) en beperkte content van KPN Presenteert bij KPN, terwijl T-Mobile Thuis Fox Sports 1 aanbiedt in het standaardpakket.

 

HL | 03/03/2017 11:32