Bijna half Nederland koopt online

De Nederlandse consument weet de weg naar de webwinkels steeds beter te vinden. Voor Sinterklaas en/of Kerst heeft namelijk 43% een of meerdere online aankopen gedaan.Tijdens het onderzoek op kortingscode-zoeken.nl is onderscheid gemaakt tussen de online aankopen die zijn gedaan voor Sinterklaas en Kerst. Hieruit blijkt dat Nederlanders voor Sinterklaas meer online kopen dan voor Kerst: 38% van de ondervraagden heeft voor Sinterklaas aankopen gedaan tegen 24% voor Kerst.

Voor Kerst is de Nederlander wel meer bereid om de portemonnee te trekken. Voor de online Sinterklaas aankopen heeft het grootste gedeelte van de Nederlandse consument niet meer uitgegeven dan Euro50, terwijl mensen tijdens Kerst vrijgeviger waren: tussen Euro50 en Euro100.

De meest gekochte cadeaus voor Sinterklaas zijn boeken en tijdschriften, terwijl deze productgroep bij Kerst niet eens in de top 3 voorkomt. Op een goede tweede plek staat speelgoed, gevolgd door elektronica. Wat verder opvalt is dat er twee keer zoveel mannen als vrouwen boeken of tijdschriften hebben gekocht.

Kleding en sportartikelen zijn de meest gekochte cadeaus voor Kerst, gevolgd door elektronica en eten en drinken. Vooral de kleding en sportartikelen op de eerste plaats is opvallend, voor Sinterklaas wordt er namelijk bijna geen kleding online gekocht.

HL | 15/01/2016 14:01