Vrijere markt voor online content dichterbij

Juncker’s Europese Commissie heeft vandaag een concrete stap gezet richting de door haar gewenste Digital Single Market (≈vrije(re) markt voor online handel en content). Voor wie het gemist had: deze strategie is één van de 10 politieke prioriteiten die de nieuwe Commissie bij haar aantreden vaststelde. Onderdeel van deze prioriteiten is o.a. pakketjesbezorging en cybersecurity, maar ook geo-blocking. Geo-blocken gebeurt als je bijvoorbeeld in Nederland wordt verhinderd de Britse Uitzendinggemist te kijken, of dat je bepaalde Spotify liedjes niet in het buitenland kan beluisteren. Dat is vaak het gevolg van het feit dat voor ieder land apart de ‘rechten geregeld’ moeten worden. En dat kan een enorm karwei zijn.

De Commissie heeft nu een voorstel gedaan om deels een einde te maken aan geo-blocken. Het voorstel van de Commissie is vastgelegd in een verordening en belooft “ensuring the cross-border portability of online content services in the internal market”. Een echt einde aan geo-blocking is het dus nog niet. Het voorstel regelt namelijk alleen dat je bij een bezoek aan het buitenland ‘Nederlandse’ content (waar je op geabonneerd bent) kan blijven bekijken. Iedere andersluidende afspraak is niet geldig.

HL | 04/01/2016 15:58